Een online pubquiz is de manier om gezelligheid, een losse sfeer en kroeggevoel met je collega’s, vrienden of familie te beleven. En nu de lockdown is verlengd, is het een prima uitje om ook na de feestdagen in te zetten als weekendactiviteit. Maar wat komt er kijken bij het organiseren van een online pubquiz en met welke tips kun je het zelf oppakken? In deze blog nemen we alle fases door én krijg je tips van experts.

Weet wie jouw doelgroep is

Een pubquiz is een ervaring die draait om entertainment, verbinding en kennis. Of het nu in een besloten of openbare groep plaatsvindt, de interactie tussen de groepjes of host en de groepen moet kloppen. Zorg dat je je doelgroep kent. Voorbereiding is hierin key, want hoe beter je weet wie de pubquiz gaan spelen, hoe beter je jouw vragen op hen af kan stemmen. Vraag van tevoren uit met wie je te maken hebt of zorg dat je een goede host hebt die al snel deze antwoorden boven water kan krijgen om dynamiek te creëren.

Is het een groep expats die elkaar in tijden van lockdown maanden niet in levenden lijve hebben gezien, maar wel gezamenlijke interesses delen? Komen ze normaal altijd in het weekend samen of is er iemand jarig? En gaat het hier om een groep voetballiefhebbers, medewerkers van een ICT-afdeling of een familie van drie generaties? Zodra je dat weet, kun je de vragen en inhoud van de quiz mooi op je doelgroep afstemmen. En het zorgt voor herkenning bij je publiek!

Wat zeggen de experts?

  • Niek Hofman, workshopleider, vinyl-dj en quizmaster bij Connecting Melodies: “Vooraf vraag ik wel eens info op van de deelnemende groep. Dat levert dan wat foto’s met namen op, wat weetjes over hun vorige uitjes. Als je op zo’n foto of filmpje dóór-associeert, verras je de groep echt.”
  • Peter Henry Top, pubquizmaster bij peterhenrytop.com: “Ik gebruik graag de data van het publiek. Dat betekent dat ik leuke foto’s van hen opvraag en doorvraag op feiten waar ik wat mee kan in de vragen. Bijvoorbeeld dat ik weet dat ze altijd een vrijmibo (vrijdagmiddagborrel) hebben om 16.00 uur.”
  • Dennis Kaatman, eigenaar café Het Vliegende Paard en aanjager online events: “Denk van tevoren goed na over hoe jij de antwoorden op de quizvragen binnenkrijgt om uiteindelijk de scores te kunnen bepalen. Laat je mensen de antwoorden invullen in Google Forms of stuur je hen een antwoordformulier thuis op?”

Kies voor goed beeld, geluid én verbinding

En dan de techniek. Je hebt het signaal dat je zelf uitzendt en daar heb je controle over. Huur een technische partij in of doe het zelf, maar wees je ervan bewust dat je het altijd uitvoerig moet testen. Testen, testen, testen. Kies je voor YouTube, Facebook, Zoom, Teams, Kahoot! of Twitch? Er gaat eerst voorbereiding zitten in het ontdekken van de mogelijkheden.

Of je het nu zelf host of het laat doen; zorg voor een camera op ooghoogte. Streamen vanaf de laptop gaat prima, plug de internetkabel erin voor een stabiele verbinding. Regel een ringlicht en plaats deze achter jouw camera. Dit is een lamp die jouw gezicht bij schijnt, waardoor je niet alleen ’s avonds laat goed te zien bent, maar ook meer opvalt tussen alle deelnemers. Dat is het scherm van waar je streamt, aan te raden is een andere laptop of tablet van waar je gemakkelijk Google Forms of Word open hebt staan om alle antwoorden van de deelnemers te checken op juistheid.

Een technische partij kan een camera met statief regelen en heeft zelf ook de lampen en microfoons wel. Zelf kun je externe microfoon aanschaffen en koppelen, op die manier ben je nog beter te verstaan.

Aan de ontvangende kant wordt het lastiger. Communiceer ruim op tijd met je publiek wat de basics zijn. Denk aan een goed verlichte ruimte, rust in de tent (of juist niet, het is maar net wat je wil) en een stabiele internetverbinding. Tip: zitten mensen thuis? Ook zij kunnen dan eventueel kiezen voor een bekabelde laptop in plaats van de thuiswifi te gebruiken.

Wat zeggen de experts?

  • Niek Hofman: “Zorg ervoor dat het visueel en auditief aantrekkelijk is. Ik kies voor grote foto’s van hoge kwaliteit en doe er echt moeite voor om dat te vinden. Deze foto’s gebruik ik bij de quizvragen en -antwoorden ter verduidelijking en vermaak.”
  • Peter Henry Top: “Twitch is een mooi alternatief voor YouTube als streamingsite. Het voordeel is het tolerante copyright-beleid. Bij Twitch zijn ze daar gemakkelijker in en kan ik bijvoorbeeld eerder een nummer van Avril Lavigne draaien.”
  • Dennis Kaatman: “Ik werk met mijn eigen mensen van het café aan de techniek, maar test van tevoren goed. Je moet je signaal checken, goed verstaanbaar zijn, goed beeld hebben. Tegenwoordig concurreren we met Netflix op een avond, dus zorg dat het top is. Mensen kiezen vaker voor gemak en dan is Netflix binnen handbereik. Met een pubquiz moet je dus echt iets vernieuwends of interessants neerzetten.”

De juiste duur van de pubquiz

Een pubquiz is natuurlijk luchtig vermaak, maar vergis je niet: er zijn altijd competitieve fanatiekelingen aanwezig. Daarnaast moet het niet alleen maar lachen, gieren en brullen zijn, een serieuze noot (of twee) houd je publiek goed bij de les. Los van de inhoud, is de totale tijd ook iets waarover je na moet denken.

Waarom wil je ze er eigenlijk bij houden? Natuurlijk kan de host de vraag herhalen (of deze langer in het beeld laten zien), maar mensen voelen zich meer betrokken als ze zien dat de inhoud relevant, uitdagend, maar ook vooral niet te langdradig is. Daarnaast helpt het bij het competitieve element: hoe meer mensen aandachtig meedoen, hoe interessanter jouw tegenstanders in de pubquiz worden. En er kan er uiteindelijk maar één winnen…

Een avond in de pub kan zomaar een paar uur duren, maar de duur van een online pubquiz mag een stuk korter. Denk aan 1 tot 1,5 uur en dan is de rek er wel uit. In de vorm kun je natuurlijk veranderen, bijvoorbeeld door naast kennisvragen ook opdrachten uit te laten voeren. Of de quiz in te korten en te eindigen met een karaoke voor de verliezer(s) of dansuurtje waarbij je publiek liedjes mag aanvragen.

Wat zeggen de experts?

  • Niek Hofman: “Houd de tijd tussen vraag en antwoord kort. Het is als deelnemer niet leuk wanneer je drie kwartier moet wachten op een antwoord – waarvan de lol van de vraag allang weer weggezakt is.”
  • Peter Henry Top: “Ik bied tegenwoordig ook een halfuur quiz aan aansluitend met een borrel. Heel populair!”
  • Dennis Kaatman: “Wij hebben inmiddels geëxperimenteerd met duo presentaties, verschillende camerastandpunten in plaats van één en tickers (lopende tekstbalken onderin beeld). De pubquiz is dan een stuk dynamischer en leuker om te zien. Zo blijven we vernieuwen.”

Zorg voor leuke interactie met je publiek

Uiteraard is interactie van groot belang. Je wilt niet alleen maar zenden, maar juist ook veel ontvangen. In de pub luister je toch ook niet de hele avond alleen maar naar dezelfde persoon? Daarnaast zijn mensen sociale wezens en hebben we behoefte aan contact.

De manier van interactie hangt af van de mogelijkheden die je tot je beschikking hebt en welk platform je gebruikt. Ga je live op Facebook of YouTube, dan kun je alleen de live chat gebruiken. Kies je voor videobeldienst Zoom, dan kun je mensen zien (camera aan!), horen (microfoon aan!), breakoutrooms inzetten en polls activeren.

De mate van interactie echter bepaal je zelf. Begroet de deelnemers wanneer ze binnenkomen bij hun (gebruikers)naam en laat ze bijvoorbeeld één voor één zwaaien achter elkaar, maar dan wel op alfabetische volgorde. Of kies voor wat smalltalk, laat mensen antwoorden in de chat en pik de leukste of opvallendste antwoorden eruit door met ze in gesprek te gaan via de microfoon. Daarnaast is het aan te raden om in je eigen camera te kijken; dan lijkt het voor je publiek alsof je ze recht aankijkt.

Wat zeggen de experts?

  • Niek Hofman: “Houd de tijd tussen de vraag en het antwoord kort. Zorg voor extra interactie door af en toe de tussenstand uit te vragen en/of antwoorden toe te lichten. Mensen helpen bij de inloop, benoemen bij naam als ze binnenkomen, zwaaien. Als verrassing stelf ik af en toe vragen die niet op het formulier moeten, maar in de chat gezet kunnen worden. Wie het eerst antwoordt, mag zijn microfoon aanzetten en dan hebben we een gesprek. Iedereen voelt die spanning dan!”
  • Peter Henry Top: “Online voelen veel mensen meer de vrijheid om te chatten en van alles te zeggen. Zelfs tijdens een pubquiz in een daadwerkelijke pub praten mensen minder: iedereen is geconcentreerd en lang niet iedereen wil gestoord worden door de andere groepen…”
  • Dennis Kaatman: “Zorg voor een leuke variatie in je vragen. Bijvoorbeeld: “Wie heeft als eerste een rode trui aan?”

Ga voor een online tool of live host

Oké, je weet wie je doelgroep is, hebt de techniek geregeld, weet de ideale tijd voor de pubquiz en… je hebt genoeg creatieve ideeën om met je publiek te interacteren. Dan de vraag… kies je voor een online tool of een live host?

Er zijn ook tal van online tools die het werk van je overnemen, denk aan Kahoot! of myQuiz. Kahoot! wordt veel gebruikt in het onderwijs en is een educatief platform waarop je quizzen met meerkeuzevragen kan aanmaken om kennis te testen. myQuiz is een online service waarmee je wedstrijden en quizzen kan aanmaken en wordt gebruikt voor sportevenementen, congressen, maar ook festivals en feesten.

Wil je hiervoor gaan en het simpel houden, dan kies je waarschijnlijk voor de gratis versie. Bij Kahoot! betekent dit dat je meerkeuze en waar/niet waar-vragen kan aanmaken. De open vragen en wordclouds zijn alleen toegankelijk met een betaald account. Bij myQuiz krijg je na iedere vraag al een rankinglijst te zien (leuk voor de fanatiekelingen) en funfacts toevoegen. Een betaald account bied je de mogelijkheid om gegevens van deelnemers te verzamelen en te exporteren. Voor beide tools hoeven jouw deelnemers aan de pubquiz niks te installeren of downloaden. Handig!

Een live host is echter aan te raden voor meer dynamiek en verbinding. Diegene beantwoordt vragen, houdt er een gezellige sfeer in en bewaakt de tijd. Daarnaast kan diegene de groep(en) aan elkaar verbinden en iedereen op zijn/haar gemak laten voelen. Het is ook een hele andere ervaring om begroet te worden door een host wanneer je in de pubquiz komt vergeleken met één je vrienden die de quiz handmatig start…

Kortom: kies een online tool wanneer je het simpel wil houden, weinig tot geen budget hebt en met bekenden een online pubquiz houdt. Ga je voor competitie, speel je met meer groepen en wil je ontzorgd worden, dan kun je er een gave ervaring van maken door een live host in te schakelen.

Wat zeggen de experts?

  • Niek Hofman: “Een leuke host heeft de vaardigheid om authentiek contact te leggen met mensen. Diegene verbindt de groep onderling en biedt daardoor waarde.”
  • Peter Henry Top: “Een host ontzorgt het publiek, regelt alles en daardoor weet iedereen waar die moet zijn. Een host is wat mij betreft de extra jus op de aardappel.”
  • Dennis Kaatman: “Een goede pubquiz valt of staat met een goede host. Diegene weet wie die voor zich heeft, wat het niveau is van de groep(en) en kan door middel van grappen verbinding maken. Een host kan meer dan alleen een lijstje met vragen oplezen”.

Er komt heel wat bij kijken bij het organiseren van een online pubquiz, maar als je het goed doet, wordt het ongetwijfeld een succes. En wie weet smaakt het naar meer. Heel veel succes en vooral veel plezier!

Foto: Kahoot!

Deze blog verscheen eerder op de website van BluePurpleEvents.